woensdag 6 juni 2007

Interview|Robinho


Het lijkt alsof het spelen met het Braziliaans elftal je de glimlach terug op je gezicht bezorgt.
Ja, hier hangt altijd een goede sfeer, net als nu in Madrid. Op deze intensieve manier voor het kampioenschap te vechten heeft ons erg aan elkaar gehecht. Maar voor de Brazilianen is het nóg mooier om met je nationale selectie bij elkaar te zijn.


Hoe denk je dat dit het team zal beïnvloeden?
Iedereen zit nog gewoon met z'n gedachte bij Real Madrid, al moeten ze nu even voor hun land uitkomen. Ik althans wel. Ik weet dat we nog maar twee wedstrijden verwijderd zijn van het kampioenschap en ik kan niet wachten om weer aan het werk te gaan.


Vandaar je goede spel de laatste tijd?
Elke dag weer pas ik me meer aan en de steun van Capello heeft me daar goed bij geholpen. Ik had die steun nodig, en had dat alleen bij Luxemburgo gekregen. Ik moest wedstrijden achterelkaar spelen en niet bang zijn om op de bank terecht te komen. Ook moest ik mijn mede-spelers beter zien te verstaan op het veld, weten hoe zij spelen. Dat is mij gelukt, vooral met Raúl, Van Nistelrooy en Beckham.


Is Robinho elke dag iets meer Europees?
Zeker weten. Ik ga de duels harder in. Ik probeer ook goed te in te schatten wanner ik kan schieten.


Kan het zijn dat dát vroeger je zwakke punt was, het niet goed in kunnen schatten?
Het kostte mij veel tijd en moeite om me aan te passen. In Brazilië speelde je meer mét de bal, hier is het meer de bal raken en doorspelen.


Wanner realiseerde je dat het mogelijk was om 'La Liga' te winnen?
Het was niet echt op een bepaald moment. We gingen gewoon meer in onszelf geloven toen de goede resultaten kwamen.


Is de kleedkamer nu meer één team dan toen jij kwam?
Ik zie het team hechter zijn dan ooit. We weten dat we heel dichtbij zijn om weer historie te schrijven door na drie jaar het kampioenschap te winnen. Ik vind dat een heel fijn idee. Ik wil mijn eerste titel met Real Madrid, hoe dan ook.


Kan het ook iets psychisch zijn, dat Real nu veel sterker is dan voorheen?
Ik zie de mensen nu veel gelukkiger zijn dan vroeger. We vermaken ons bij de training terwijl we toch serieus blijven. Het werk wordt niet vervelend, ook al werken we er serieus aan. Vroeger vermaakten we ons veel minder.

Wat denk over de wedstrijd tegen Zaragoza?
Het is de wedstrijd van ons leven, de meest belangrijke van het seizoen. Zaragoza is een goed team, vooral spelend in hun stadion. Ik hoop in mijn beste form te verkeren en mijn beste voetbal te laten zien.


Wat heb je er voor over, om kampioen te worden?
Kijk, als we kampioen worden laat ik mij haar groeien (lacht).


Je bent nu met Brazilië samen met Alves en Ronaldinho. Praten jullie over de competitie?
We praten er altijd over. En niet alleen met de 'Spanjaarden'. De Duitse competitie is net afgelopen, Kaká is net Europees kampioen geworden, daar hebben we het ook over. We praten met iedereen over alles. Iedereen zegt ook dat Real beter is gaan spelen dit jaar.


Met wie deel jij je kamer?
Met Ronaldinho


Heb jij daarvoor gekozen?
Nee, nee...De trainer bepaald dat. En paar collega's hebben me al gezegd dat ik hem maar moest blesseren tijdens zijn slaap (lacht).


Echt waar?
Maar ik doe het niet, hoor.We zijn vrienden, collega's en hier moeten we onze trots verdedigen. We hebben enige rivaliteit, maar is gauw verdwenen als we onze kamer binnen lopen.


Vind je Ronaldinho de laatste tijd niet wat te serieus?
Het zou kunnen dat hij wat serieuzer wordt. Maar het goede van het nationale team is dat je alleen maar aan de goede dingen denk, de slechte dingen vergeet je.


Wat vertel je Kaká? Gaat hij misschien hetzelfde doen als wat jij deed toen je van Santos vertrok om naar Real Madrid te gaan?
Nee, dit is anders. Mijn voorzitter had me beloofd dat ik naar Real mocht vertrekken, maar wilde zijn belofte niet houden. Ik ben erg gekritiseerd door mijn gedrag om de transfer te pushen, maar het maakte mij niet uit omdat ik wenste te verkassen naar Real. In het geval van Kaká is dat niet het geval. Hij speelt al voor een grote club en is net Europees kampioen met Milan.


Dus?
Kijk, iedere voetballer op de wereld wilt bij Real Madrid spelen. Het is alleen erg moeilijk.


Is hij er bewust bij dat ze hem aan Real binden?
Ja, soms vraagt hij mij hoe het gaat en wat er gebeurt in Madrid. Hij is erg blij wetend dat er zo'n grote club is die hem wilt. Maar hij heeft erg veel respect voor AC Milan, een club die hem groot gemaakt heeft en die hem goed betaald.


En hij heeft nooit gezegd dat hij met je mee gaat naar Madrid?
Hij weet dat ik dat fantastisch zou vinden. Real Madrid zou bijna onverslaanbaar zijn met hem. Hij is een hele goede speler en een fantastisch mens.


Hoe zou jij hem omschrijven?
Hij is een gelukkige jongen die in een goed moment verkeert. Hij speelt beter dan ooit en hij vecht om die Gouden Bal. Ik kan alleen maar positieve dingen over hem bedenken. Niemand van de selectie heeft ooit maar een klein probleempje of ruzietje met hem gehad.

Geen opmerkingen: